Informatie op voedingsetiketten lezen deel 1

Het etiket van voorverpakte producten bekijken. Deel 1.

Belangrijke voedingsinformatie kan je vinden op de verpakking van producten.
Er staat veel informatie op een verpakking. In dit blogbericht wil ik vooral uitleg geven over de voedingswaarde van voedingsmiddelen.

Een belangrijk onderdeel van de etikettering op voedingsmiddelen is het overzicht van de voedingswaarde.

De voedingswaarde per 100 g of 100 ml product.

De weergave van de voedingswaarde van een product bestaat meestal uit een tabel die de gegevens van de verschillende voedingsstoffen weergeeft. Het wordt altijd weergegeven per 100 g of 100 ml.

Voorbeeld: vergelijking voedingswaarde van ontbijtkoekjes, cracotte en volkorenbrood.

Even wat duiding over de vermelde gegevens uit de tabel.

Energiewaarde.

De energiewaarde heeft een idee over hoeveel energie er aangebracht wordt per 100 g product en wordt uitgedrukt in kilocalorieën (afkorting kcal) of kilojoule (afkorting kJ). De totale energetische waarde van een product wordt bepaalt door de aanbrengst van de volgende voedingsstoffen: eiwitten, vetten en koolhydraten.
Eiwitten en koolhydraten leveren per g 4 kcal en vetten leveren per g 9 kcal.

De energiewaarde laat toe om verschillende producten met elkaar te vergelijken.

De voedingswaarde per 100 g geeft niet weer hoeveel energie een portie aanbrengt.
Voorbeeld: de energieaanbreng van een pizza van 250 g is dus de voedingswaarde per 100g  product maal 2,5.; de energiewaarde van een koekje van 20 g is dus de energiewaarde van 100 g product gedeeld door 5.

Duiding uit het voorbeeld: we zien dat de koekjes( die soms genomen worden als ontbijt) 2x zoveel energie aanbrengen dan volkorenbrood. Dit is te verklaren door de hoeveelheid aanwezige vetten en toegevoegde suiker aan de koekjes.

Eiwitten.

De eiwitten zijn de bouwstoffen voor ons lichaam.
Ze kunnen van plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. Soms wordt dit onderscheid vermeld in de tabel van energiewaarde.
Bij de 3 voedingsmiddelen zijn de eiwitten afkomstig uit de granen en dus plantaardig.

Vetten.

Ook de vetten kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn.
De vetten leveren 2x zoveel energie als eiwitten en koolhydraten. Dus beïnvloeden ze sterk de totale energetische waarde.
Het soort vet bepaalt de aard van de aanwezige vetzuren (verzadigd, enkelvoudig en meervoudig onverzadigd) Het zijn vooral de verzadigde vetzuren die minder gunstig zijn voor onze gezondheid (hart en bloedvaten) en daarom worden ze ook vermeld op het etiket.

Duiding uit het voorbeeld: de koekjes leveren veel vetten en bovendien zijn het de verzadigde vetten nl. slechte vetten voor het hart en de bloedvaten. Dit is belangrijke informatie voor mensen die een vetarm of cholesterol arm dieet volgen.

Koolhydraten.

De koolhydraten zijn de belangrijkste brandstoffen voor ons lichaam. De term gluciden (koolhydraten) is de verzamelnaam van de groep suikers. Vooral de complexe koolhydraten zijn belangrijk als energie aanbrenger. De belangrijkste bronnen van complexe koolhydraten zijn graanproducten, brood, aardappelen, rijst, deegwaren en zetmeel houdende producten zoals peulvruchten, groenten, fruit,…
De complexe koolhydraten leveren vooral zetmeel en worden daarom ook zo vermeld op het etiket.

Dus het gehalte zetmeel mag best hoog zijn in een product want dit zijn goede voedingstoffen voor ons lichaam. Ze stillen beter de honger en zorgen voor een betere verzadiging omdat ze trager opgenomen worden in de bloedbaan. Dit wil zeggen dat het glucosegehalte in de bloedbaan minder snel stijgt wat zeer gunstig is voor diabetes patiënten.
Lees hierover meer in blogbericht: ”Dikmakers? Brood en aardappelen”

Suikers: hiermee wordt de hoeveelheid toegevoegde suiker bedoelt.

Duiding uit het voorbeeld: we zien een duidelijk verschil in toegevoegde suiker tussen koekjes (21 g) en brood (1,4g). Toegevoegde suiker wordt ook benoemd als “snelle suikers” en deze veroorzaken een snelle stijging van suiker (glucose) in de bloedbaan.
Dit is belangrijke informatie voor de diabetespatiënten.

Conclusie uit de vergelijking tussen ontbijtkoeken, cracotten en brood:

  1. Volkorenbrood is een gezonder voedingsmiddel dan de ontbijtkoeken omdat het minder energie, minder vet en minder suiker aanbrengt dan de ontbijtkoeken en ons veel waardevolle vitamines en mineralen levert.
  2. De meeste koeken bevatten vetten en suikers en kunnen we dus klasseren bij de minder gezonde voedingsmiddelen. Dit wil niet zeggen dat we deze voedingsmiddelen niet mogen gebruiken; maar eerder af en toe en met mate.
  3. Af en toe het etiket bekijken kan je goede informatie geven.

In het volgend blogbericht lees je nog verdere informatie over wat je allemaal kan vinden op het etiket van een voorverpakt product.(Deel 2 )

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*